تحقیقات بازاریابی شرکت ریباک

تحقیقات بازار شرکت ریباک

تحقیقات بازاریابی ریباک

ریباک که ادیداس در سال 2006 آن را خرید  ابزار پوشاک و کفش ورزشی را طراحی ، بازاریابی و توزیع می کند. ریباک برای فراهم آوردن آسایش کامل برای ورزشکاران و دیگر مشتریان ، تحقیقات بازاریابی گسترده ای انجام میدهد . گرچه این شعار از آن نایک است . اما زمانی که سخن از تحقیقات بازاریابی به میان می آید ریباک است که به ان عمل می کند .

ریباک تحقیق زمانی را به کار می گیرد تا دریابد مصرف کنندگان اوقات فراغت شان را چگونه می گذرانند . این گونه اطلاعات ریباک را قادر می سازد تا فرصت های مناسب را برای بازارها و محصولات تازه ، شناسایی و سپس برنامه های بازاریابی خود را به شیوه ه ای برنامه ریزی کند که از این فرصت ها بیشترین سود را ببرد . چنان که در محصول جدید کفش سفارشی ونتیلیتور این طور بود . این شرکت روش های گوناگونی برای تحقیق درباره ی روند های تحقیق زمانی به کار می گیرد که شامل تحلیل داده های ثانویه نیز می شود ( داده هایی که برای مقاصد دیگر گردآوری شده اند مانند داده های موجود در نشریات ، اینترنت و منابع تجاری ) شرکت همچنین از تحقیقات کیفی همچون گروه های متمرکز ( مصاحبه با هشت تا 12 نفر در قالب یک گروه ) نظرسنجی تلفنی ، نظرسنجی در بازارها و در اینترنت و نیز مصاحبه در خانه ی مشتریان نیز بهره می گیرد .

مدیریت این شرکت در نظر داشت روش هایی را شناسایی کند که با آنها بتواند سهم بازار ریباک را افزایش دهد .تحلیل داده های ثانویه نشان داد که اوائل دهه نخست هزاره سوم ، عضویت در باشگاه های ورزشی بیش از 10 در صد افزایش داشته است . تحقیق در گروه متمرکز نشان داد که ایروبیک با پله ( همان ایروبیک استاندارد که با افزودن سکوی هفت تا هفده سانتیمتری سخت تر شده ) به فعالیت جدید و محبوب بدن سازی بدل شده است . سپس ریباک تحقیقی انجام داد تا کشش بازار برای ایروبیک با پله را مشخص کند و دریافت کسانی که در باشگاه ها ورزش می کنند ، به طور میانگین 12 درصد زمان کمتری در باشگاه ها صرف می کنند . همچنین تحقیقات نشان داد که درصد بزرگسالانی که در خانه ورزش می کنند از 20 درصد در 1990 به بیش از 30 درصد در 2006 افزایش پیدا کرده است . در واکاوی این نتایج ، چند پرسش درباره ورزش در خانه شکل گرفت . ریباک بر همین اساس ، مجموعه ی ایروبیک با پله خانگی را طراحی کرد که شامل پله ی خانگی ، نوار ویدئویی ، کفش ایروبیک ، و وزنه می شد . تحقیقات محصول نشان داد که خریداران ، ایروبیک با پله خانگی را می پسندند بنابراین این محصول در سطح کشور عرضه شد . محصول ایروبیک با پله خانگی بسیار موفق بود  و محبوبیت این محصول به اجرای برنامه تمرین با پله ریباک در شبکه ی تلویزیونی ورزشی ای . اس . پی . ان منجر شد. کارشناسان تحقیقات بازاریابی داخلی ریباک ، نقش موثری در پیشبرد این کار ویژه داشتند . از آن پس ریباک گردآوری و تحلیل داده ها را به روش برون سپاری به شرکت های دیگر واگذار کرد . همچنین از دیگر شرکت های تحقیقات بازار برای تهیه گزارش  بهره جست .اما ارائه چکیده نتایج – به عنوان خروجی نهایی تحقیقات – به مدیریت و کمک به اجرای آن ، همچنان در دستور کار بخش تحقیقات بازاریابی ریباک ماند . ریباک هم از تامین کنندگان خدمات کامل استفاده می کند که به همه مراحل فرایند تحقیقات بازاریابی کمک می کنند و هم از تامین کنندگان خدمات محدود که تنها یک یا چند مرحله از این فرایند را پوشش می دهند . تحقیقات بازاریابی درون سازمانی به ریباک کمک شایانی کرد و زمینه ساز تولید و عرضه محصولات موفق بسیاری شد و بدین سان ریباک پیشتازی خود در عرصه تولید کفش و لباس ورزشی را تثبیت کرد . 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *